Venus
Ian Charles Lepine seeks to present beings trapped in a crossroads of contradiction: his interest is to display creatures whose very existence negates their very existence. These are beings at war with themselves, a war where all victories cannot but prove pyrrhic.
His sculptures are frequently accompanied by a poem in either English, French, or Italian, that seeks to give word to the tragedy intrinsic to the form.
Author: Ian Charles Lepine
Year: 2022
Title: Idéal de Vénus
Technique: Ceramic clay sculpture, painted with oxides and enamel.
This piece reflects the fantom quality of Platonic archetypes. Perfection is only possible in the realm of ideas, but in its thirst for essence, the eidos must sacrifice all accident, all detail, all definite qualities, where human beauty lies.
Thus, an ideal of Aphrodite becomes grotesque in its incompleteness while still remaining aesthetically pleasing.
L'Amour incomplet
Douce liberté de l’inconnu, des formes
Incomplètes, brumeuses dans leurs contours ;
Enfin, c’est vrai, les connaissances déforment
Et une fois apprises, il n’y a aucun retour
À cette naïveté de l’innocence,
Dont la pureté est l’impossible idéal.
Dans l’ignorance se cache enfin l’essence,
Dans la surface le charme sidéral.
La blanche subtilité de l’incomplet :
Ce n’est que là qu’existe enfin l’amour.
Dans la beauté que fade je contemplais
Quand je n’voyais personne ; car l’être est lourd.
Mais un seul pétale de rose est plus précieux
Que l’archétype idéal de tous les dieux.
–8 juin MMXXII
Paris